Projektowanie stron internetowych jest kluczową kwestią dla każdego biznesu – jak zatem zadbać o to, aby strona graficzna witryny była dopasowana do grupy docelowej danej firmy? To, czym zajmuje się przedsiębiorstwo powinno korespondować z estetyką strony internetowej. Dobry projekt strony nie polega na wykorzystywaniu gotowych i powtarzalnych szablonów – bardzo szybko może okazać się, że na podobny koncept wpadła konkurencja. Potencjalni klienci liczą na oryginalną i przejrzystą witrynę. Zatem na czym polega projektowanie stron internetowych i czemu służy?

Projektowanie stron internetowych

 

ABC tworzenia strony

Proces tworzenia stron internetowych ma na celu kreację witryny, która wyróżni się w sieci oryginalnym designem, intuicyjnością i łatwą nawigacją. Dzięki temu zostanie doceniona przez odbiorców, a jej ruch znacznie się zwiększy. O czym warto pamiętać na samym początku pracy? To proste. Dobre projekty stron nie powstają bez konkretnego planu, dlatego sprecyzowanie celów w briefie jest najbardziej istotne. Tematyka strony, jej target, elementy witryny oraz słowa kluczowe określające jej charakter to bazowe aspekty, bez których trudno jest ruszyć dalej a które ułatwiają dalszą promocję www, np. poprzez pozycjonowanie stron internetowych.

Projektowanie stron to dziedzina, która niezwykle prężnie się rozwija, a jej trendy i warunkujące ją tendencje są na bieżąco aktualizowane. Jeszcze kilkanaście lat temu tworzenie stron opierało się na prostym edytorze, paru linijkach kodu i kolorowych gifach, wywołujących efekt „wow”. Później był flash i strony animowane. Nikt nie myślał o kwestii UX, bo przecież ilu potencjalnych użytkowników sieci faktycznie z niej korzystało? Nie wspominając o korzystaniu z przeglądarek na urządzeniach mobilnych. Przełom w projektowaniu stron www musiał nastąpić – wszystko zmieniło się o 180⁰ i nastała era RWD, czyli Responsive Web Designu.

 

Projektowanie stron internetowych – czym faktycznie jest?

Istotą procesu tworzenia strony internetowej jest jej techniczne przygotowanie do pozycjonowania, czytelny i interesujący wizualnie koncept oraz możliwość samodzielnej manipulacji treścią w panelu administracyjnym przez właściciela witryny. Projektowanie stron internetowych jest obszarem interdyscyplinarnym, który skupia wokół siebie elementy techniczne, grafikę, content marketing oraz właściwą komunikację z odbiorcami. Przy tym doskonale jest zbudować prawidłową architekturę informacji, co nada witrynie przyjazny dla wyszukiwarek charakter.

 

Zaplecze techniczne profesjonalnej witryny

Kwestie techniczne tworzenia stron www oscylują wokół wyboru właściwej domeny, hostingu, systemu CMS oraz rozwiązań dotyczących UX/UI. To ostanie ma coraz większy wpływ na widoczność naszej strony w wynikach organicznych. Warto wspomnieć, że użyteczność to podstawa White Hat SEO.

Nie byłoby żadnej witryny bez zdefiniowanego adresu www. Domena strony powinna być krótka, łatwa i nawiązująca do działalności danej firmy. Domenę należy zarejestrować – w sieci istnieje mnóstwo firm, które zajmują się rejestracją stron internetowych.

Hosting to kolejna ważna kwestia przy tworzeniu stron www. Niezawodny i profesjonalny hosting jest podstawą funkcjonowania w sieci. Dzięki niemu witryna utrzymuje się online, a w jego zakres wchodzi m.in.:

  • transfer danych;
  • pojemność konta;
  • skrzynki e-mail;
  • bazy danych MySQL;
  • wsparcie techniczne;
  • backup danych.

I wreszcie CMS (Content Management System), czyli system, który pozwala na zarządzanie treścią strony internetowej.

 

CMS WORDPRESS – the king takes it all

„Nowoczesna i pozwalająca na personalizację platforma do publikacji, skoncentrowana na internetowych standardach i użyteczności”.

Tak o WordPressie mówi się w internetowym eterze. To oprogramowanie, które umożliwia tworzenie i zarządzanie treścią strony www zarówno doświadczonym webmasterom, jak i przeciętnym użytkownikom, niemającym nic wspólnego z szeroko pojętym programowaniem.

Interfejs WordPressa jest bardzo intuicyjny i prosty w obsłudze. Dzięki temu jest powszechnie wykorzystywany w projektowaniu stron internetowych. CMS WordPress to dwie główne części:

– nawigacyjna – dedykowana poruszaniu się po systemie. W jej skład wchodzi m.in. dodawanie multimediów czy wpisów, dostęp do statystyk, przeglądanie komentarzy, modyfikacja wyglądu strony;

– treści – wyświetla zawartość danego aspektu z części nawigacyjnej, np. pozwala dodawać nowe publikacje, moderować komentarze czy zarządzać multimediami.

Na hasło „licencja GPLv2” uśmiechają się wszyscy webmasterzy – WordPress oparty jest właśnie na niej, co oznacza, że jest oprogramowaniem wolnym i otwartym, czyt. Całkowicie darmowym i dostępnym w kilkudziesięciu językach. WordPress bazuje na języku PHP i serwerze baz danych MySQL. Strona internetowa wyświetla się dzięki znacznikom HTML i systemowi stylów CSS. Ponadto możliwe jest korzystanie z JavaScript i napisanych w nim bibliotek, np. jQuery.

 

Projektowanie stron w technologii RWD

Podczas projektowania stron www agencja interaktywna odpowiada sobie na pytania: co, dla kogo i dlaczego to robię? To pozwala osiągnąć zamierzony efekt, nie tylko pod kątem wizualnym, ale również funkcjonalnym dla odbiorców danej witryny. Zatem przy tej okazji warto rozważyć tworzenie stron internetowych, opierając się na innowacyjności, której podstawą jest dziś RWD (Responsive Web Design).

RWD to technika projektowania stron internetowych, dostosowanych do różnych rozdzielczości i urządzeń mobilnych – słowo klucz w tym przypadku to responsywność. Jakiś czas temu rozpoczęła się mobilna rewolucja, która zawładnęła tradycyjnym dostępem do treści online w laptopach czy komputerach stacjonarnych. Dziś ponad 60% użytkowników sieci przegląda treści na smartfonach, tabletach czy fabletach, stąd konieczność tworzenia stron www z zastosowaniem opcji RWD.

Projekt strony responsywnej wykorzystuje możliwości 3 technik:

  • JavaScript – wykrywanie parametrów klienta;
  • CSS3 Media Queries – instrukcje warunkowe w kodzie, pozwalające wykryć rozdzielczość urządzenia, na którym pracujemy;
  • elastycznego skalowania zawartości – wykorzystanie elastycznych, relatywnych jednostek przy projektowaniu stron internetowych.

Bezsprzecznymi zaletami użycia techniki RWD podczas tworzenia stron www są:

  • brak przekierowań – eliminacja przekierowań użytkownika między serwisami, co znacznie zwiększa komfort poruszania się po stronie i skraca czas ładowania witryny;
  • osiągnięcie mobilnego segmentu rynku – strona dostosowana do potrzeb użytkowników, co w krótkim czasie pozytywnie wpłynie na ROI (return on investment), czyli zwrot inwestycji;
  • dostosowanie wyszukiwarek – roboty doskonale radzą sobie z indeksowaniem witryny;
  • łatwiejsze zarządzanie – ewentualne zmiany w serwisie wiążą się z modyfikacją jednego kodu źródłowego;
  • all in one – elastyczna witryna powoduje, że ruch na stronie kumuluje się wokół jednego adresu URL, co korzystnie wpływa na proces pozycjonowania serwisu.

 

Projektowanie stron internetowych – trendy

Trendy w projektowaniu stron internetowych są swego rodzaju rollercoasterem. Coś, co w jednym kwartale jest na topie i świadczy o niezwykłej kreatywności, w kolejnym może być już niemałym faux pas pod względem estetyki.

  • Geometria.

Wpływy skandynawskiego minimalizmu dosięgają nawet obszar tworzenia stron www. Na internetowych salonach prym wiodą obecnie Raleway naprzemiennie z Poppins, które mają wiele wspólnego w typograficznym aspekcie z legendarną już Futurą, Gotham czy Avenir. Brak modulowanej linii i szerokość liter to cechy rozpoznawcze powyższych, cieszących się największym uznaniem wśród projektantów. Geometria stała się kultowa – inspiruje podczas projektowania stron www i skłania do zmian na korzyść witryny. Potwierdzeniem mogą być strony internetowe oparte na geometrycznym koncepcie i wyróżnione w rankingach prestiżowych serwisów, np. Awwwards czy CSS Winner.

  • Retro w stylu modern.

To kolejny trend, który wpisuje się w kanon tych najpopularniejszych. Zarówno retro, jak i vintage wróciło do łask i opanowało sferę projektowania stron internetowych. Zauważalne są 2 główne wpływy: gry video (piksele i ostre barwy) oraz subtelna ornamentyka i kolorystyka oparta na pożółkłych kartkach papierów, jednak całość kompozycji zachowana jest w konwencji wektorowej – dobrze skalowalnej i z pewną dozą innowacyjności.

  • Grid – cienkie linie.

Projektowanie stron internetowych + grid? Zdecydowanie tak. Celem nałożenia na szablon cienkich linii jest wywołanie wrażenia pozornego chaosu, niemniej wygląda to co najmniej efektownie.

  • Material design.

Stanęliśmy przed wyzwaniem stworzenia wizualnego języka, aby nasi użytkownicy mogli dokonać syntezy klasycznych zasad dobrego projektowania z innowacją i możliwościami, jakie niesie ze sobą technologia i nauka. To jest właśnie materiał design.

Tak Google zdefiniował material design, który odzwierciedla minimalizm w czystej postaci, oparty na najwyższych standardach UX. W projektowaniu stron www wyróżnia się głębią szablonu, cieniami i przestrzennością.

  • Flat design.

Flat design, czyli tzw. projektowanie stron internetowych w stylu płaskim to ograniczona kolorystyka, typografia i proste kształty. Uzupełniają się z material designem i wymieniają miejscami na podium trendów.

  • Projektowanie strony internetowej z użyciem animacji.

Animacje wciąż korzystnie wpływają na odbiór danej witryny i stanowią o jej atrakcyjności, co ma znaczenie dla popularności wizerunku marki. Przykłady animowania stron www:

  • ikony ładowania;
  • animacje tła, np. bellroy;
  • slideshows i galerie;
  • hover animation, tj. linki, buttony, grafiki;
  • paski ładowania lub pop-upy.
  • Video na stronie.

Dynamiczne treści w serwisie są niezwykle wartościowe dla procesu tworzenia stron www.

Film w ramach tła strony głównej, którego nieinwazyjność generuje zwolenników (ewentualna dźwięki włączają się po uruchomieniu przycisku „play”), film w ramach interaktywnej historii (odbiorca decyduje, który fragment chce rozwinąć) czy videoprezentacje produktów lub treści to tylko kilka przykładów wykorzystania potencjału video na stronie internetowej.

  • Konsumencki insight.

Projektowanie stron internetowych wymaga absolutnego skupienia na potrzebach użytkowników. Zachowanie perfekcyjnego balansu między mistrzowskim designem, świetnym efektem a UX to nie lada wyzwanie, dlatego mierzalność zachowań użytkowników na stronie www jest bardzo potrzebna. Do tego wykorzystać można wiele praktycznych narzędzi, które generują wyniki ruchu i aktywności odbiorców, np. visitor tracking.

 

Słownik pojęć

Z racji tego, iż proces tworzenia stron www to nie jednorazowe tournée po świecie grafiki, warto zajrzeć do słownika pojęć, w którym zawarta terminologia z pewnością wprowadzi w podstawy projektowania.

  • adres URL – unikalny adres dokumentu HTML lub XML, składający się z protokołu, domeny, ścieżki na serwerze i ewentualnych parametrów;
  • AJAXAsynchronous JavaScript and XML, czyli technologia, dzięki której możliwe jest wykonywanie operacji z danymi bez konieczności przeładowania strony. Służy do obsługi skryptów, pobierania, przetwarzania oraz zapisywania danych;
  • CSS – w obrębie projektowania stron internetowych funkcjonujące jako kaskadowe arkusze stylów. CSS to zbiór poleceń, który określa, w jaki sposób dana przeglądarka ma wyświetlić poszczególne elementy na stronie: kolorystyka tła, szerokość witryny, rozmieszczenie modułów, fonty;
  • Favicon – to mała ikona o wymiarach 16×16 lub 32×32 pikseli, która identyfikuje daną witrynę za pomocą jej logo. Pojawia się na pasku przeglądarki po lewej strony;
  • front i zaplecze strony – na froncie witryny znajduje się wszystko to, z czym ma do czynienia jej użytkownik: menu, linki, treści, grafiki, funkcje specjalne, slidery. Zaplecze z kolei to panel administracyjny strony, jej struktura, skrypty i CMS;
  • hosting – usługa utrzymania witryny na danym serwerze świadczona na rzecz właściciela;
  • HTMLHypertext Markup Language, czyli język, którym w procesie tworzenia stron internetowych najlepiej posługują się programiści. Służy do stworzenia witryny i dostarczaniu treści do przeglądarki użytkownika;
  • landing page – strona docelowa/produktowa, ich głównym zadaniem jest zwiększenie świadomości marketingowej konsumentów. Powstają z myślą o promocji konkretnego produktu lub usługi, bez konieczności przeszukiwania danej witryny;
  • metadane i metatagi – metadane przekazują informacje przeglądarkom i wyszukiwarkom odnośnie zawartości treści danej witryny. Ukryte są w metatagach, czyli znacznikach (tytuł strony, opis, sposób kodowania znaków);
  • okruszki – czyli breadcrumbs to ścieżka nawigacyjna w interfejsach użytkownika. Umożliwia odbiorcom śledzenie ich aktualnej lokalizacji na stronie;
  • plugin – inaczej wtyczka. Pozwala na rozszerzenie funkcjonalności danej witryny za pomocą kodu, programu czy aplikacji. Zapewniają elastyczność i integrację rozwiązań bez konieczności pisania systemu od podstaw;
  • transfer – szybkość przesyłania danych przez łącza internetowe. To również maksymalna liczba danych, jaką serwer jest w stanie przetworzyć w ramach konkretnego pakietu;
  • WWWWorld Wide Web, czyli internetowy system informacji oparty na powiązanych ze sobą dokumentach i zasobach, połączonych URL-ami.