Zwiększona widoczność w wynikach wyszukiwania to gwarantowany efekt działania, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych. Jeśli chcesz wyróżnić swoją firmę w sieci, pozycjonowanie jest opcją obligatoryjną. Co roku zauważa się znaczny wzrost liczby internautów w naszym kraju. W skali miesiąca z wyszukiwarki Google korzysta ponad 20.000.000 użytkowników, co staje się głównym powodem, dla którego warto zadbać o skuteczne pozycjonowanie witryny.

Pozycjonowanie stron internetowych

 

Pozycjonowanie stron – czym jest?

Proces, który umożliwia danej witrynie osiągnięcie jak najlepszej pozycji w wynikach wyszukiwania to właśnie pozycjonowanie. Jak najlepszej, czyli stabilnej i w pierwszej dziesiątce. Dzięki uwzględnieniu działań optymalizacyjnych (SEO) oraz content marketingu, link buildingu czy analityki internetowej, ruch na stronie się zwiększy, a jej pozycja w rankingach spełni oczekiwania biznesowe.

Pozycjonowanie stron internetowych przede wszystkim pozwala być widocznym w Google, pozyskać jeszcze więcej klientów i budować świadomość marki online. Proces ten dzieli się na on-page oraz off-page, z kolei wyniki wyszukiwania określa się jako organiczne i płatne. Warto pamiętać, że złe pozycjonowanie może znacząco zaszkodzić stronie internetowej, stąd konieczność wsparcia profesjonalistów z branży SEO.

 

Czym jest SEO?

Search Engine Optimization, czyli SEO – to przede wszystkim optymalizacja strony internetowej pod wytyczne wyszukiwarek w celu ułatwienia wyszukiwarce jej zindeksowania oraz ustalenia jej pozycji w bezpłatnych wynikach. Przyjmuje się, że SEO stanowi integralną część pozycjonowania stron internetowych.

Jednak jeśli mielibyśmy dokonać rozgraniczenia pomiędzy „pozycjonowaniem” a „SEO” (chociaż w Polsce te dwa terminy są często traktowane jako pojęcia tożsame), SEO możemy identyfikować z działaniami On-Site, z kolei pozycjonowanie będzie obejmowało SEO + wszystkie inne działania związane z Off-Site. Google w zaleceniach dla webmasterów mówi jasno o tym, że najważniejsza jest optymalizacja strony. Takie podejście samego koncernu Google pokazuje, jak poważnie należy traktować zmiany w serwisie, które są istotne z punktu widzenia SEO.

 

Co konkretnie zaleca Google?

Jeżeli mielibyśmy słowem określić intencje Google pod kątem wytycznych dla właścicieli stron internetowych, przekaz jest prosty: „Projektuj witrynę dla swoich użytkowników a nie dla robotów wyszukiwarki”. Oczywiście, podczas tego procesu zalecane jest wdrożenie elementów optymalizacji, czyli tych z zakresu On-Site, które dodatkowo możemy podzielić na:

Jakość treści na stronie

Pierwszy punkt dotyczy wartości merytorycznej dla Twoich użytkowników, z uwzględnieniem słów kluczowych, przez które nasza strona może być wyszukiwana.

Kwestie techniczne strony

Kwestie techniczne mają na celu ułatwienie wyszukiwarce zrozumienie zawartości Twojego serwisu i tym samym ułatwienie jej indeksowania w wynikach naturalnych.

Tworzenie stron internetowych pod kątem jak najlepszej optymalizacji witryny z uwzględnieniem wszystkich czynników wyszukiwarki Google gwarantuje sukcesywny wzrost wyników ich pozycjonowania. Optymalizacja kodu HTML, odpowiednie treści na stronie, aspekt techniczny witryny, struktura strony internetowej, responsywność i link building to tylko kilka przykładów, które są zasadnicze dla procesu pozycjonowania stron www.

Pozycjonowanie stron internetowych jest usługą, którą najrozsądniej jest powierzyć doświadczonym webmasterom czy agencjom SEO, niemniej chcąc zgłębić tajniki procesu pozycjonowania, warto poszukać informacji u sprawdzonych źródeł, np. poradniki i raporty Google czy na dedykowanych portalach społecznościowych dla branży SEO.

 

Witryna idealnie zoptymalizowana

Ideały nie istnieją, owszem, niemniej biorąc pod uwagę pozycjonowanie stron www, warto zadbać o stworzenie witryny przyjaznej dla tego procesu. Jak tego dokonać? Oto krótki poradnik.

Struktura strony internetowej

Niezwykle istotnym aspektem procesu pozycjonowania jest właściwa architektura informacji na stronie. Dzięki temu użytkownicy oraz roboty indeksujące będą w stanie szybko dotrzeć do najważniejszych treści. Przy tym warto pamiętać o wewnętrznym linkowaniu oraz indeksacji najbardziej wartościowych podstron.

Poprawne adresy URL

Właściwie skonstruowane adresy URL to kolejna ważna kwestia w procesie pozycjonowania stron internetowych. Słowo kluczowe w nazwie domeny, w podstronie, odpowiednia składnia i długość adresu to główne czynniki warunkujące przyjazny dla odbiorcy adres URL.

Duplikacja treści

Tworząc treści na stronę internetową należy pamiętać, aby były one unikalne, wysokiej jakości i wartościowe. Kopiowanie tekstu z innych serwisów, szczególnie mocniejszych, jest niedozwolone i źle wpływa na pozycjonowanie strony.

Linkowanie wewnętrzne

Zarówno właściwa struktura strony, jak i linkowanie wewnętrze to mocne czynniki warunkujące pozycjonowanie stron internetowych. Linkowanie wewnętrzne i podlinkowanie najważniejszych witryn może skutkować wysokim ruchem na stronie. Tworząc strukturę strony, warto naszkicować koncept linkowania wewnętrznego, które z pewnością wpłynie na pozycjonowanie.

Właściwe wskazanie słów kluczowych

Kolejnym istotnym czynnikiem, który wpływa na proces pozycjonowania stron internetowych jest odpowiednie wskazanie słów kluczowych w linkowaniu wewnętrznym. Link z anchor tekstem plus słowo kluczowe przyniesie wymierne efekty w pozycjonowaniu.

Optymalizacja treści + słowo kluczowe

Treść na stronie internetowej powinna obfitować w słowa kluczowe przypisane do danej podstrony. Użycie co najmniej kilka razy w treści i nagłówkach H1, H2, H3 skutkuje odpowiednią indeksacją tekstu w danym katalogu Google. Koniugacja, deklinacja i frazy long tail to najlepsze praktyki w kontekście pozycjonowania.

Szybkość ładowania strony

Szybkość ładowania strony zdecydowanie wpływa na jej pozycjonowanie. Dzięki temu roboty Google szybciej indeksują witrynę, strona zyska więcej użytkowników i zwiększy się jej widoczność w wyszukiwarce. Przydatnym narzędziem do weryfikacji temat strony jest PageSpeed Insights.

Kanibalizacja słów kluczowych

Kanibalizacja w pozycjonowaniu jest działaniem, którego głównym celem jest powielenie słowa kluczowego na kilku podstronach. Należy unikać tej sytuacji, aby ograniczyć wyświetlanie błędnych podstron pod dane zapytanie.

Responsywność w pozycjonowaniu

Coraz więcej użytkowników korzysta z wyszukiwarek na urządzeniach mobilnych, dlatego niezwykle istotne jest dostosowanie witryny pod tym kątem, co znacznie wpłynie na pozycjonowanie strony www.

„Mobilna wersja strony internetowej jest dziś koniecznością przy milionach użytkowników urządzeń mobilnych, tj. smartfonów, tabletów, iPodów. Przejrzystość, łatwa nawigacja i szybkość ładowania mobilnej strony to kluczowe kwestie dla procesu pozycjonowania”.

<TITLE> i <DESCRIPTION> w pozycjonowaniu stron internetowych

Optymalizacja tytułu oraz opisu strony jest jednym z ważniejszych czynników rankingowych. Zaleca się, aby tytuł oraz opis uwzględniał słowa kluczowe, a przy tym był unikatowy dla każdej strony z osobna. Często w meta opisach stosuje się „nawołanie do działania” (Call To Action) w celu zwiększenia klikalności naszego wyniku. Optymalizując tytuł oraz opis pamiętajmy, aby zachować odpowiednie wymiary lub ilość znaków:

Tytuł wynosi około 600 px / lub około 70 znaków
Zaleca się, aby opis nie przekraczał około 150 znaków

Co w przypadku, kiedy dodamy zbyt długie opisy? Otóż wyszukiwarka sama skróci naszą treści, kończąc ją wykropkowaniem.

Poniżej przygotowaliśmy narzędzie obrazujące to, jak Twoje meta opisy będą prezentowały się w wynikach naturalnych. Zachęcamy do sprawdzenia!

 





 

Wyniki wyszukiwania w procesie pozycjonowania

Wyszukiwarka Google filtruje strony internetowe, przygotowując nam ich listę według hasła, które wpisujemy w danym momencie w okno wyszukiwania. To, jaki indeks stron zostanie wyświetlony zależy od ogromnej ilości kryteriów (jest ich około 200), które są nieustannie analizowane i maja wpływ na ranking naszej witryny.

Pierwsze wyniki wyszukiwania na górze oraz te z panelu bocznego są płatne w ramach usługi Google Adwords. Poniżej plasują się wyniki organiczne, na które wpływa pozycjonowanie bez wsparcia reklamowego. W zależności od tego, jak skonstruujemy hasło w wyszukiwarce, strona z wynikami może wyglądać zupełnie inaczej, a przy tym liczba pozycji także może być różna. Tak jest w przypadku m.in. fraz lokalnych dla poszczególnych miast, np. księgowość poznań, cukiernia kraków czy spa wrocław.

Często zdarza się tak, że użytkownik nie dociera do wyników organicznych wyszukiwania przez obecność płatnych reklam danych firm. Stąd potrzeba dywersyfikacji wyników pod kątem pozycjonowania i przygotowania najlepszej strategii dla klienta.

 

SEM – SEO, PPC

Aby wyjaśnić istotę kolejności wyników wyszukiwania, warto wyjaśnić, czym jest SEM. Search Engine Marketing to szeroko pojęty marketing prowadzony stricte w wynikach wyszukiwania. Działania procesu skupiają się wokół pozyskiwania ruchu w witrynie i jego monetyzacji. Na SEM składa się całość SEO, płatna reklama.

 

Algorytm Google a wyniki organiczne

Za kolejność stron w wynikach wyszukiwania odpowiedzialny jest algorytm wyszukiwarki Google. Tajemnicą poliszynela jest to, w jaki sposób algorytm działa, niemniej dzięki analizie znanych 200 czynników determinujących wysokie pozycje, webmasterzy starają się, aby ich praca przynosiła wymierne efekty, a strony klientów sukcesywnie osiągały zamierzone cele w wynikach wyszukiwania.

Wyodrębniono 2 grupy czynników, które bierze się pod uwagę w procesie pozycjonowania. To przede wszystkim treść i jakość działania strony oraz popularność strony w sieci. Czynniki warunkujące pierwszą grupę to m.in. właściwa optymalizacja kodu HTML strony, czas ładowania strony, liczba treści, obecność słów kluczowych w adresie URL czy unikalność treści. Druga grupa determinowana jest przez łączną liczbę linków z zewnętrznych witryn, kanały social media, jakość stron www, które linkują do naszej witryny czy liczbę stron zamieszczających odnośniki do naszej.

Uwzględnienie powyższych czynników w procesie pozycjonowania bezsprzecznie pozwoli na widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

 

Pozycjonowanie stron – czy warto być top?

Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem wielowymiarowym. W branży specjaliści od pozycjonowania często decydują się na łączenie sprawdzonych metod na to, jak uzyskać najlepsze wyniki w wyszukiwarkach, uwzględniając w swoich działaniach dostępne wytyczne. Korzyści z bycia na wysokiej pozycji jest mnóstwo, niemniej wszystko zależy od użytkowników, którzy zostaną przekierowani do naszej witryny po wpisaniu danego hasła w wyszukiwarkę.

Dla pozycjonowania niezwykle ważna jest średnia miesięczna liczba wyszukiwań dla danego słowa kluczowego oraz pozycja, na której znajduje się strona w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarka działa na zasadzie: im wyżej, tym lepiej, a więc na im wyższej pozycji znajduje się dana strona, tym więcej odbiorców zostanie na nią przekierowanych po wpisaniu konkretnej frazy.

  

Pozycjonowanie stron internetowych – mity

W każdej dziedzinie mamy do czynienia z błędnymi przekonaniami, które dotyczą poszczególnych procesów. Mity wokół SEO być może nie przerażają, ale całkowicie mijają się z rzeczywistością. Oto kilka przykładów, które pomogą wyeliminować ryzyko potencjalnej współpracy z pseudospecjalistami:

  • pozycjonowanie to proces jednorazowy– absurd nr 1. Zmiany w wynikach wyszukiwania dzieją się permanentnie, a pozycje danej strony internetowej mogą ulec konfiguracji każdego dnia. To skutek aktywności algorytmu Google oraz działań czujnej konkurencji;
  • unikalny patent na top pozycje– absurd nr 2. Osiągnięcie najwyższych pozycji dzięki pozycjonowaniu to proces nierzadko długotrwały, konsekwentny, oparty na codziennych obserwacjach, doświadczeniu i wiedzy. Algorytm Google i sposób jego funkcjonowania rządzą się swoimi prawami.
  • pewność wysokich pozycji– absurd nr 3. Gwarancja wysokich pozycji to największy z mitów w procesie pozycjonowania. Traktowany jest wyłącznie jako chwyt marketingowy, który niestety działa na klientów, ale efektów nie przynosi.

 

Zalety pozycjonowania stron internetowych

Działania w wynikach naturalnych ma sens wyłącznie w przypadku opracowania indywidualnej strategii dla klienta. Każde działanie jest przemyślane, uwzględnione są wszystkie czynniki warunkujące uzyskanie wysokich pozycji. Audyt witryny, jej odpowiednie przygotowanie pod kątem technicznym i wdrożenie procesu pozycjonowania to ewidentny klucz do zwiększenia widoczności witryny w sieci.

Odpowiednia optymalizacja strony, elementy content marketingu, naturalne linki, social media – to wszystko wpływa na dobre pozycjonowanie strony internetowej, której jakość i wartościowe treści są nieocenione.

 

Jakie korzyści daje SEO ?

Podstawowe korzyści wynikające z procesu pozycjonowania to przede wszystkim zwiększony ruch na stronie, rozwój biznesu, budowanie świadomości marki, dobre relacje z odbiorcami i wzrost zaufania do marki.

Korzyści z pozycjonowania to długotrwałe efekty w sieci. Konsekwencja w przeprowadzanym procesie prowadzi do satysfakcjonujących wyników wyszukiwania dla danej strony. Im wyżej w rankingu plasuje się strona, tym niżej spada konkurencja.

Przemyślana strategia pozycjonowania sprawi, że strona będzie widoczna w wyszukiwarce Google, a marka rozpoznawalna, co jest jednym z głównych założeń procesu pozycjonowania stron internetowych.