Internet to niezwykle ważne narzędzie reklamy, o olbrzymim potencjale, znacznie ułatwiające prowadzenie firmy. Pozycjonowanie stron internetowych to z kolei działanie obligatoryjne, jeśli w sieci chcemy zaistnieć. Dlatego posiadanie własnej strony internetowej stało się wręcz standardem, którego nie da się zlekceważyć. Jednak nawet najbardziej atrakcyjna oprawa graficzna, wysoka funkcjonalność oraz wyjątkowo przystępnie i interesująco przekazane treści nie gwarantują, że strona będzie często odwiedzana i zapewni wymierny, finansowy sukces jej właścicielowi.

Pozycjonowanie stron internetowych – czym jest?

 

Aby stało się to możliwe, konieczne jest przeprowadzenie profesjonalnego pozycjonowania. Jest to ciesząca się coraz większą popularnością usługa, którą można zdefiniować jako optymalizację elementów tworzących stronę pod kątem działania używanych wyszukiwarek. Ma to na celu osiągnięcie jak najwyższej pozycji na liście wyników wyszukiwania, dzięki użyciu odpowiednio dobranych fraz i słów kluczowych opisujących zawartość strony. Optymalizację najczęściej przeprowadza się pod wyszukiwarkę Google, najbardziej lubianą i wykorzystywaną w naszym kraju aż przez 97% internautów. Go for it!

Wysoka pozycja w Google – droga do Twojego sukcesu

Wiele osób zastanawia się, jakie korzyści dla prowadzonej działalności może przynieść pozycjonowanie stron internetowych. Zanim je przedstawimy, trzeba sobie jasno powiedzieć, iż zalety prawidłowo przeprowadzonej optymalizacji oraz pozycjonowania będą widoczne tylko przy starannie zaplanowanej i długotrwałej kampanii marketingowej. Jeśli wykażemy się dużą dozą cierpliwości i konsekwencją w działaniu, to już w stosunkowo krótkim czasie firma, jaką prowadzimy odczuje pierwsze pozytywne zmiany dzięki pozycji, jaką strona firmowa uzyska w wyszukiwarce. Przede wszystkim wzrośnie liczba odwiedzających ją gości, zainteresowanych ofertą, z których wielu to potencjalni klienci, co jest kluczowym celem pozycjonowania.

 

Kolejnym niezwykle ważnym aspektem pozycjonowania jest znaczny wzrost zaufania do danego produktu czy marki. Wynika on z faktu, iż internauci bardzo poważnie traktują Google i chętnie wybierają firmy znajdujące się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Korzystnie wpływa to na rozwój biznesu oraz otwarcie go na całkiem nowe rynki. W internecie nie ma żadnych granic i firma działająca dotychczas tylko na lokalnym rynku może dzięki pozycjonowaniu uzyskać nieograniczony i globalny zasięg. Można w ten sposób również zbudować u klientów tzw. świadomość marki. Odpowiednio przeprowadzone pozycjonowanie sprawi, że firma zacznie pojawiać się w wielu miejscach w sieci i pod wieloma słowami kluczowymi, co spowoduje, że będzie kojarzona oraz rozpoznawana przez klienta.

Optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych – od czego zacząć?

Pozycjonowanie stron internetowych nie jest prostym zadaniem, wymagającym dużej wiedzy nie tylko o samym projektowaniu i tworzeniu witryn, ale i o sposobach działania Google oraz innych wyszukiwarek. Najlepiej jest zlecić wykonanie prac specjalistom, jeśli jednak ktoś czuje się na siłach, aby zrobić to samodzielnie,  powinien poznać podstawowe zasady i kolejność pracy, obowiązujące każdego pozycjonera.

 

Pierwszym krokiem zdecydowanie jest optymalizacja strony, którą można podzielić na kilka podstawowych elementów:

 

1. Wszelkie prace powinno się rozpocząć od dokładnej analizy treści strony i użytych w niej słów kluczowych. Treść, czyli wszystkie zawarte na stronie informacje, powinna być jak najbardziej oryginalna i unikalna, tworzona własnymi słowami, zgodnie w wytycznymi klienta, a jednocześnie obszerna i w pełni wyczerpująca zadaną tematykę. Warto też zachować logiczną i spójną strukturę tekstu i sformatować go przy użyciu znaczników H1-H6, a użyte słowa kluczowe wyróżnić np. kursywą (em) lub pogrubieniem (strong). Powinno się również ustalić tytuł optymalizowanej strony z użyciem tagu <title>   oraz tytuły jej kolejnych podstron, stanowią one bowiem jeden z najważniejszych elementów oceny tematyki strony przez wyszukiwarkę. Tytuł jest też oczywiście bezpośrednio wyświetlany w wynikach wyszukiwania.

 

2. Kiedy tworzenie treści strony mamy już za sobą, pora na zastosowanie starannie dobranych słów kluczowych. Powinny one jak najdokładniej korespondować z treścią strony, precyzyjnie przemyślane frazy mają olbrzymie znaczenie w całym procesie optymalizacji i pozwalają na uzyskanie jak najwyższego poziomu konwersji. Użycie przypadkowych fraz kluczowych nie przyniesie zamierzonego efektu, a strona nie zyska w rankingu wyszukiwania nawet jednej pozycji. Można też zbadać, czy trafnie dobraliśmy słowa kluczowe, używając do tego celu kampanii Google Adwords pozwalającej na sprawdzenie, jakie zastosowane przez nas frazy dają najwyższą konwersję, a które powinniśmy zmienić lub zdecydowanie ich unikać.

 

3. Równie ważne w procesie pozycjonowania stron internetowych są następujące elementy: prawidłowe adresy URL, skompresowana i zoptymalizowana grafika oraz kod witryny, w miarę krótki oraz wolny od jakichkolwiek błędów.

 

Adresy URL to rzecz, na którą powinno się zwrócić szczególną uwagę, muszą jak najdokładniej opisywać zawartość strony i nie powinny zawierać narodowych znaków diakrytycznych nierozpoznawalnych przez wyszukiwarkę. Kiedy zaś optymalizowana strona zawiera dużą ilość grafiki, to powinno się ją jak najbardziej skompresować, a jej zmniejszony rozmiar znacznie przyspieszy ładowanie. Ostatni element, czyli kod źródłowy strony, warto zoptymalizować pod kątem użytych skryptów, mogących negatywnie wpływać na indeksację przez wyszukiwarki. Przydatna może być także redukcja zbędnych linii kodu, który często generują popularne programy do tworzenia stron internetowych, metodą zautomatyzowaną bez ręcznego kodowania w HTML 5 i językach skryptowych, takich jak Java czy PHP.

 

Kiedy strona zostanie już zoptymalizowana zgodnie z powyższymi wytycznymi, można sprawdzić jej najważniejsze parametry oraz konfigurację pod kątem SEO, korzystając z wielu często darmowych narzędzi, jakie bez problemu znajdziemy w sieci. Warto z nich skorzystać, pozwoli to na dokładne sprawdzenie, czy pozycjonowanie i optymalizacja zostały wykonane w prawidłowy sposób i mogą odnieść zamierzony efekt.

Optymalizacja on-page i pozycjonowanie off-page – dlaczego warto stosować pierwszą metodę?

Wiemy już, które zasadnicze elementy wchodzą w szeroki zakres pozycjonowania i optymalizacji strony. Jednak sam proces SEO, czyli Search Engine Optimization, będący najczęściej elementem większej kampanii marketingowej w wyszukiwarkach, można dodatkowo podzielić na dwie wykorzystywane w tym celu metody: on-page oraz off-page. Warto je poznać, zanim samodzielnie zabierzemy się za podniesienie rankingu naszej witryny w Google.

 

Definiując je, można powiedzieć, że pierwsza z nich obejmuje wszystkie aspekty związane z właściwym przygotowaniem strony tak, aby była lepiej widoczna oraz zrozumiała dla mechanizmów działania wyszukiwarki, które potocznie nazywamy robotami. Druga z kolei to ogół działań, jakie podejmuje się poza stroną, mające na celu wzmocnienie jej siły i skuteczności oddziaływania jej listy słów kluczowych. Razem tworzą kompleksowy pakiet pozycjonowania stron www.

 

Każdemu twórcy stron jak i pozycjonerowi powinno zależeć, by uzyskany efekt końcowy w postaci dobrze zrobionej i zoptymalizowanej witryny był w jak największym stopniu zgodny z obowiązującymi w Google zasadami. Zdecydowanie nie powinno się uciekać w tej pracy do dwuznacznych etycznie metod, np. kupowania licznych linków, które mimo że mogą być skuteczne, to jednak ich stosowanie nie jest mile widziane przez wyszukiwarki, a w przypadku wykrycia konsekwencje mogą być dosyć znaczące, ze zbanowaniem danej witryny włącznie.

 

Warto więc skupić się na metodzie on-page, w pełni akceptowalnej przez Google, która pozwoli pokazać robotom indeksującym poszczególne strony oraz internautom, że wszystkie odpowiedzi na zadawane pytania znajdą bezpośrednio na naszej witrynie. Trzeba jednak w tym celu zastosować kilka sprawdzonych zasad:

1. Stworzona strona internetowa powinna być przyjazna zarówno dla wyszukiwarek, jak i dla jej użytkowników. Należy im zapewnić komfortowe i proste przeglądanie treści, a umożliwi to odpowiednio dobrany design strony – przejrzysty i wolny od zbędnych ozdobników zakłócających czytelność. Równie ważna jest właściwie skonstruowana nawigacja, ułatwiająca poruszanie się po poszczególnych podstronach i łatwy powrót do strony głównej.

2. Konieczne jest również zwrócenie uwagi na szybkie ładowanie się strony, co ma szczególnie znaczenie podczas przeglądania jej na coraz powszechniej używanych urządzeniach mobilnych. Tu wracamy do tematu responsywności, który jest obecnie obligatoryjny w web designie.

3. Oprócz spraw typowo estetycznych i funkcjonalnych, równie ważną kwestią jest optymalizacja kodu HTML tworzonej strony internetowej. Może w tym pomóc użycie wspomnianych już nagłówków H1-H6, a równie przydatne jest też umieszczenie alternatywnych opisów obrazów, które pojawią się na stronie w przypadku, kiedy nie zostanie załadowana sama grafika. Mile widziane jest stosowanie tagów tytułowych i tagu „description” dokładnie wskazującego robotom wyszukiwarki, czego konkretnie dotyczy dana strona internetowa i prezentowana na niej ewentualna oferta produktów lub usług. Trzeba pamiętać, aby użyte tagi były unikalne dla każdej podstrony.

 

Z racji, że żyjemy w czasach powszechnego korzystania z wszelkich mediów społecznościowych, wśród których największą popularnością niewątpliwie cieszą się Facebook oraz Twitter, warto zadbać aby ich użytkownicy w łatwy sposób mogli się podzielić treścią naszej strony poprzez któryś z wymienionych portali. Można na poszczególnych podstronach dodać znany wszystkim przycisk „share”, co umożliwi podzielenie się zawartą na nich treścią za pomocą jednego kliknięcia. Pozycjonowanie stron www jest koherentne z każdym elementem działania ku jak najlepszej optymalizacji witryny.

Optymalizacja on-page i content marketing – związek idealny

Pozycjonowanie metodą on-page z racji polityki prowadzonej przez Google, staje się powoli obowiązujące dla wszystkich zajmujących się tą dziedziną. Wielokrotnie udowodniło ono swoją skuteczność, a ostatnio jej elementem stał się również content marketing. Jest to powszechnie wykorzystywane potężne narzędzie marketingowe, które można zdefiniować jako długofalową strategię polegającą na pozyskiwaniu klientów przy pomocy unikalnych treści, w tym przypadku zamieszczonych na stronie internetowej. Można dzięki temu dotrzeć z ofertą do bardzo licznej docelowej grupy odbiorców, którzy mogą być nią zainteresowani. Dlatego pozycjonowaniu mówimy zdecydowane ‚tak’ – im więcej zainteresowanych, tym większa tożsamość Twojej marki w sieci.

 

Odpowiednio przeprowadzone pozycjonowanie w połączeniu z content marketingiem pozwala też na budowanie zaufania klienta do danego produktu czy marki, pomagające w utrzymaniu z nim długotrwałych relacji, co sprawia, że staje się lojalnym i powracającym użytkownikiem, a właśnie na takim najbardziej powinno nam zależeć. Właściwie dobrane wysokiej jakości treści pozwalają także na kształtowanie rzeczywistych potrzeb odbiorców z jednoczesnym oferowaniem im gotowych rozwiązań właśnie dzięki pozycjonowaniu. W pewnym sensie zyskuje się wręcz opinię eksperta, co może także pomóc w uzyskaniu dużej ilości linków, ponieważ wiele osób zainteresowanych tym, co publikujemy, będzie umieszczało odnośniki do tych treści na swoich stronach czy profilach w portalach społecznościowych. Można w ten sposób wydatnie poprawić pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania, a wzrost liczby odwiedzających ją osób zazwyczaj przekłada się na znaczne zwiększenie sprzedaży i związane z tym zyski.

 

Jak widać optymalizacja i pozycjonowanie to kwestie, których absolutnie nie może zlekceważyć ten, komu zależy na odpowiednim wypromowaniu posiadanej strony internetowej. Nie jest to łatwe zadanie, ale jeśli będziemy się trzymać przedstawionych tu zasad, to przy odrobinie dobrej woli możemy szybko osiągnąć naprawdę zadowalające efekty.